C/ José María Coll, nº 8, Quart de Poblet (46930), València

Què es JOOP?

Jove Oportunitat - JOOP és un programa dissenyat i organitzat per a motivar i orientar a joves d'entre 16 i 21 anys que han abandonat els estudis.

El seu objectiu és aconseguir que joves que ni estudien ni treballen s'activen i vulguen construir el seu propi projecte de vida, a través d'una intervenció que treballe sobre la seua motivació, reforce la seua autoestima i els ajude a construir aqueix projecte.

 

L'eina pedagògica utilitzada es el coaching actitudinal, en grups de fins 15 participants. Se'ls proporcionarà orientació sobre les diferents famílies professionals de la FP, des d'un enfocament pràctic, visitant empreses, on els mostraran el treball real al qual porta cada titulació i puguen descobrir la seua vocació.

 

Per a aquelles persones joves que no hagueren acabat l'ESO, JOOP els ofereix un mòdul de formació acadèmica per a preparar la prova d'accés a la FP de Grau Mitjà.

 

També es realitzen eixides socioculturals combinades amb l'orientació. Una vegada avançat el programa, se'ls oferirà preparació per a la prova d'accés a un grau mitjà de FP o la possibilitat d'una oferta de formació concorde al seu nivell.

Si t'interessa et pots dirigir a Quart Jove, on et donarem assessorament i t'informarem de les dates de realització del programa.

 

INFORMACIÓ INSTITUCIONAL DEL PROGRAMA JOOP (JOVE OPORTUNITAT)
PROGRAMA COMUNITAT VALENCIANA FONS SOCIAL EUROPEU PLUS (FSE+) 2021-2027

Dins del Programa del Fons Social Europeu Plus (FSE+) de la Comunitat Valenciana 2021-2027, l'IVAJ gestiona el projecte “JOVE OPORTUNITAT” (JOOP) enfocat a joves que ni estudien ni treballen. Aquesta acció se centra en una intervenció actitudinal, oferint als seus participants diferents experiències vitals i la possibilitat d'afrontar el futur amb unes eines que no troben en el nostre sistema educatiu formal.


La finalitat de JOOP és aconseguir que cada jove faça un canvi d'actitud, deixant arrere la desil·lusió i la frustració per un futur incert i adquirisquen una sèrie de competències tècniques a través del treball directe en el foment de la seua autoestima, motivació i positivitat. El retorn al sistema educatiu, majoritàriament a una formació professional, serà l'objectiu entorn al qual, es realitza el programa, ja que a través de la formació podrem augmentar l'ocupabilitat de les persones participants.


Amb això, JOOP tracta de respondre a la prioritat 5, la qual fa referència a l'educació no formal per a joves en risc d'abandó del sistema educatiu i a l'objectiu específic f) 8.2.2 del Programa, consistent a "Reforçar l'ocupabilitat i les competències professionals de les persones joves no ocupades i no integrades en els sistemes d'educació o formació.”
L'objecte concret de l'acció és la prestació d'un servei de realització d'accions formatives i d'orientació (coaching), en grup i individualitzades, per a joves amb baix nivell de formació, que ni estudien ni treballen. El període de compliment del contracte (CMAYOR/2022/08Y14/176) serà des de l'1 de gener de 2023 fins al 31 de desembre de 2024. Les 150 accions que componen el projecte s'executaran en dues edicions, una en 2023 i una altra en 2024, cadascuna de 75 accions. 
Els mòduls que componen cadascuna de les accions formatiu-orientadores tenen una duració total de 104 dies lectius. El programa JOOP es materialitza en una acció el contingut primordial de la qual és l'orientació personal i professional del jove participant, des d'una visió integral de la persona, per a permetre-li construir el seu propi projecte de vida.


L'orientació personal utilitzarà tècniques d'entrenament actitudinal: grupal i individual i en casos necessaris, entrenament parental. L'orientació professional fuig del clàssic enfocament des de l'estudi, per a situar la mirada en un enfocament des del treball, molt més pràctic i atractiu per al jove. Un enfocament que s'aconsegueix gràcies a les visites a centres de treball de les quasi 500 empreses col·laboradores amb què compta el programa JOOP. Com a complement a l'orientació s'introdueixen sessions de contingut acadèmic que preparen al jove per a superar la prova d'accés lliure a la FP de grau mitjà quan ho requerisca, per no haver obtingut el títol d'ESO. En joves en què no siga viable aquesta opció es prepararan les proves de competències per a accedir a certificats de professionalitat, mentre que, per a participants amb el títol d'ESO, JOOP en la seua part acadèmica, reforçarà matèries transversals com l'anglés o la informàtica. En qualsevol cas, en JOOP la part acadèmica queda subordinada a la part orientadora.

 

L'estructura d'una acció JOOP es divideix en mòduls:

- Mòdul de desenvolupament personal (entrenament actitudinal-1): alliberament d'etiquetes i recuperació l'autoestima perduda, control de la impulsivitat i la ira, identificació i regulació de les seues emocions, gestió de conflictes i foment de l'oci saludable.
- Mòdul de desenvolupament social:(entrenament actitudinal-2): acord de convivència, foment del debat, la mirada cap a l'altre, aprenentatge a viure en societat.
- Mòdul d'orientació professional (visites a empreses col·laboradores en JOOP): descobriment del lloc on les seues passions interseccionen amb les seues habilitats i concreció de què fer per a aconseguir-lo. La seua imatge davant el món i ús de les tecnologies de comunicació. Introducció pràctica a les diferents branques professionals. Eixides a empreses, descobrint el món empresarial i laboral. Actitud i formació: les especialitats d'FP de grau mitjà.
- Mòdul acadèmic: preparació de la prova d'accés a la Formació Professional de Grau Mitjà o bé a la prova de competències clau que dona accés als certificats de professionalitat (l'elecció de la prova a preparar depén del nivell de partida acadèmic del jove).
- Mòdul de convivència i oci educatiu: estada en alberg juvenil (es realitzen dues convivències, de 48h de duració cadascuna i en elles s'agrupen joves de diversos municipis. Es tracta d'oci educatiu en el qual s'aprén a conviure, compartir i créixer.
- Suport a la reentrada acadèmica (jornades de refresc): reunions grupals periòdiques després de la fi de l'acció JOOP, l'objectiu de la qual és renovar la motivació i assegurar que l'evolució és l'adequada.


L'actuació de les anualitats 2023-2024 està dotada amb 4.237.601,50 euros amb càrrec al període 2021-2027, cofinançats per la Unió Europea al 60% pel Programa de la Comunitat Valenciana Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2021-2027.


Acaba de donar principi la setena edició de JOOP, amb la participació de més de 900 joves. El programa JOOP ha rebut un reconeixement nacional com a exemple a seguir en la lluita contra l'abandó educatiu, en l'estudi “Mapa de l'Abandó Educatiu Primerenc a Espanya” (març de 2021) de la Fundació Europea Societat i Educació. Es destaca en aquest informe que l'enfocament de “desenvolupament integral de la persona” és el més adequat per a enfrontar-se a la situació d'aquells joves que cal aconseguir que retornen al sistema formatiu. 
Dins dels Fons Estructurals de la Unió Europea, el Fons Social Europeu Plus (FSE+) inverteix en les persones i se centra en millorar les oportunitats d'ocupació i educació en tota la Unió Europea.


El FSE+ persegueix l'objectiu de fer costat als Estats membres i regions a fi d'aconseguir elevats nivells d'ocupació, una protecció social justa i unes societats més inclusives i cohesionades. El FSE+ secundarà, complementarà i afegirà valor a les polítiques dels Estats membres per a garantir la igualtat d'oportunitats, la igualtat d'accés al mercat laboral, unes condicions de treball justes i de qualitat, la protecció i la inclusió social, l'aprenentatge permanent, la inversió en els menors i les persones joves i l'accés als serveis bàsics.